Thuis - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van Mia Linskens - WaarBenJij.nu Thuis - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van Mia Linskens - WaarBenJij.nu

Thuis

Door: Mia

Blijf op de hoogte en volg Mia

05 Juni 2018 | Griekenland, Kreta

Hallo allemaal,

Zoals beloofd een klein overzicht van de 10daagse reis naar het eiland Kreta, Griekeland.

Wat hebben we zoal gedaan en gezien?

We zaten heel dicht bij het plaatsje Rythmonton, dit stadje heeft een gezellig oud centrum, met veel eetgelegenheden, smalle straatjes en vele winkeltjes. Er is een klein maar gezellig vissershaventje waar de vis je tegemoet zwemt.. haha

Het Fortezza, best bewaard kasteel bezocht, een busrondrit, ontdek Kreta, gemaakt, georganiseerd door Sunweb, Nederlandse gids, mooie tocht door de bergen en langs de kustlijn, prachtig blauw zeewater, hoge witte bergen, mooie vergezichten, en bezochten hoog in de bergen een boerderij die zo als men ons vertelde nog op de oude manier olijfolie perste.
Eerst schudden aan de bomen, olijven worden opgevangen, gewassen, en dan in grote bak gedaan en door middel van, een met de handbediende flinke molenstenen rondgedraaid, zodat de olie eruit wordt geperst en opgevangen...daarna volgen nog verschillende handelingen om echt de laatste druppel olijfolie er uit te persen. Zwaar werk!!!

Dat is dus de eerste koude pers en moet de beste olijfolie zijn. Of het echt nog zo wordt gedaan???

Na een heerlijke lunch, oude burcht bekeken, waar we niet in mochten, jammer, en nog een piepklein dorp bezocht, daarna door de bergen richting huiswaarts. Heel de dag op stap geweest, en de gids vertelde ons dat we nu maar 6 cm, op de kaart van Kreta dan, hadden gezien.

We hebben Chania bezocht, drukke en lawaaiiger stad, heel veel toeristen, bussen en meer ander vervoer... erg warm om ver te lopen dus doken wij de overdekte markt in waar echt alles te koop is, verder nog wat rondgedwaald, en bus rondrit gedaan, lekker makkelijk, haven gezien, mooi!

Verder geluierd en gezwommen, gelezen, eindelijk tijd genoeg om te lezen, lekker gegeten bij restaurant Vergina, waar wij de laatste avond een souvenir ontvingen, heel attent.

Het weer was prima, in Nederland tropenweer, op Kreta, prima 22 graden, de eerste dagen dan, daarna werd het snel warmer en dan is het te warm om door stadjes te slenteren...deden we dan ook niet.

Kreta nu gezien? Nee maar een klein stukje en ik vraag mij af hoe het eiland aan de zuidkust is.
Zijn daar nog ergens witte huisjes met blauw te zien?

Want dat miste ik wel, de meeste huizen zijn crèmekleurig met een andere kleur omrand. Als je meer wilt zien dat is het aanrader om een auto te huren zodat je over het eiland kan toeren...

Wie weet iets voor de volgende keer!

Bedankt voor jullie lieve berichtjes en tot de volgende keer!

Groetjes,
Mia

p.s. sorry voor soms rare woorden en verkeerd geschreven woorden, af en toe de Ipad iets anders dan ik wil.haha

• 06 Juni 2018 - 17:52

Wilma De Graaff-Blom:

Lieve Mia,
    Nog bedankt voor je vakantieverhaal. Mooi druk eiland, zijn er 2x geweest. 1x in Kato Stalo en 1x in Kalamaki, beide plaatsen even voorbij Chania. Altijd veel gewandeld. Al met al 16x vertoefd in Griekenland. Vele eilanden bezocht, mooiste eiland Samos. Wat wij beiden ook heel mooi vonden was Noord Griekenland, richting Albanië. Daar met een gids een week een trektocht gedaan van plaats naar plaats, waarbij de bagage vooruit gebracht wordt. Afijn genieten met zo'n land.Heerlijk om op terug te kijken.
    A.s. maandag gaan we beiden naar Boedapest met de bus (Bolderman), even iets anders.
    Hopelijk is het weer daar lekker, veel te zien, en goulash eten!!
    Meiske tot gauw, lieve groetjes Wilma, doei

• 06 Juni 2018 - 18:15

Rietje V Walree:

Welkom thuis meiden fijn dat jullie het fijn hebben gehad en ook mooie dingen gezien watook blijkt uit de fotos.
    Gelukkig ishet weer hier aangenaam geworden vandaag naar strand geweest temp was lekker maar de wind ging steeds harder waaien dus maar wat eerder naar huis gegaan.

Tot ziens lieve groetjes van ons.

• 07 Juni 2018 - 20:11

Wil En Jaap:

Mia bedankt voor je reisverslag is gezellig en kleurrijk om te lezen en de foto te bekijken!
    Meets belangrijke is dat jullie hebben genoten!
    Graag tot de volgende keer....

• 09 Juni 2018 - 08:49

Anita Fl:

Dankjewel voor je leuke verslag.... Ik hoop dat je de lieve Gastvrije Griekse ouderen tegen bent gekomen die je zo'n warm gevoel geven dat je steeds weer terug wilt gaan. Je ervaring met Chania is minder maar je bent dan vrees ik ook alleen maar in het drukke centrum geweest,, er valt ook daar veel te zien als je aan de buitenkant rond wandelt. Wij waren meerdere keren in Rethymnon en vonden het daar juist erg druk en toeristisch, en werden we net als in Chania door horecapersoneel bijna naar binnen gesleept... Kwestie van tijdstip misschien?
    De zuidkant van Kreta vinden wij, en vele met ons, absoluut mooier dan de noordkant maar ook wij hebben nog lang niet alles gezien en gaan er hopelijk volgend jaar weer heen. Dit jaar blijft het Costa Sloterplassia op ons bloemige balkonia en.... er met de benenwagen op uit trekken in de wijde omgeving. Ook heel erg mooi !

Wij adviseren je de volgende keer zeker naar de Zuidkant van Kreta te gaan en dan in een pensionnetje in de kleine plaatsjes, dichtbij de prachtige Gorges zoals de Imbros kloof, de Samaria (toeristisch), maar vooral de avontuurlijke Aradena.... en wandelen langs de kustlijn.... over o.a. geitenpaden met adembenemende uitzichten.

Lieve groeten en hopelijk tot gauw ziens/chats...

Verslag uit: Griekenland, Kreta

Griekenland, Kreta

Hallo allemaal, hier zijn we weer, mee naar Griekenland?

Weer uitgerust van reisje Polen, morgen vliegen naar Kreta voor 10 dagen!

Wij, Hannie en ik gaan naar het plaatsje Rythymnon, het is de derde stad van Kreta en ligt aan de Noordkust van Kreta. In het hart van Rythymnon is er de oude stad gebouwd door de Venitianen en is een van de best bewaarde gebleven oude steden van Kreta. Een wandeling door de karakteristieke straatjes met oude gebouwen en stenen trapjes voelt als een reis terug in de tijd.

Er is een lang en breed zandstrand met aan de overkant een boulevard met supermarkten, winkels en veel drink en eetgelegenheden, wel belangrijk toch haha.

De reden om Rethymnon te bezoeken is dat het allemaal wat kleiner is en daardoor een relaxte sfeer heerst.... hierdoor is het een aantrekkelijke Griekse stad waar de Kretenzer sfeer behouden is gebleven.

Wat is er dan te beleven?

Het best bewaarde kasteel, het Fortezza bezoeken, de mooie Heilige Katharina Kerk bezoeken, en met dagtochten heel de omgeving gaan verkennen, bergen beklimmen, de hoogste is het Idi gebergte met het hoogste punt van Kreta, (2456), de Kourtaliotiko kloof bezoeken, vulkaaneiland Santorin bezoeken, Argeologisch Museum bezoeken, rondvaart houden, city tour en natuurlijk luieren en zwemmen.

Nu hopen dat we een leuk appartement hebben en dan gaan we ervoor.

Lieve groet,

Mi@