Morgen vertrek naar Polen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mia Linskens - WaarBenJij.nu Morgen vertrek naar Polen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mia Linskens - WaarBenJij.nu

Morgen vertrek naar Polen

Door: Mia

Blijf op de hoogte en volg Mia

06 Mei 2018 | Nederland, Amsterdam

Hallo beste wensen, zijn jullie er klaar voor? Ik wel.

Koffer(tje) is gepakt, en dicht, anders gaat er steeds weer wat in en uit, heel vervelend en onnodig .
Even in het kort de aankomende reis. Met bus organisatie Effeweg, vertrek ik morgenochtend 06.00 vanuit Amsterdam met als eindbestemming Polen(Krakau) Tussenstop in Duitsland, aldaar overnachten in Kesselsdorf.
Lange reis dus maar omdat je overdag reist zal er best wat te zien zijn. Natuurlijk zijn er de nodige "plaspauzes"haha. Het weer is net als hier, temperatuur rond en over de 20 graden, dus jas en regenpak thuis laten. euros of zlotys betalen.

Poolse zloty euro Het Poolse woord zloty betekent gulden. Net als de vroegere Nederlandse gulden is de munt afgeleid van de florijn. De wisselkoers Poolse zloty is door de jaren heen sterk aan verandering onderhevig geweest. De Poolse zloty ontstond in 1923 als de opvolger van de Poolse mark. Na een periode van hyperinflatie werd de munt in 1995 hervormd. De nieuwe zloty leverde vier nullen in ten opzichte van de oude. 1 nieuwe zloty (PLN) was gelijk aan 10.000 oude zloty’s (PLZ). Zloty naar euro koers Polen is sinds 1 mei 2004 lid van de Europese Unie maar is nog niet toegetreden tot de Eurozone. Polen heeft nog geen officiële datum vastgesteld voor de invoering van de Euro. gehoord dat je in openbare plaatsen ook al kan betalen met euro's, we wachten af.

Wat ga ik daar doen, vooral de mooie plaats Krakau bekijken, maar ook bezoek afleggen aan Auschwitz en Birkenau en de zoutmijnen in Wieliczka bezoeken wat erg indrukwekkend moet zijn. zie onder.

Net buiten Krakau, verstopt diep onder de grond, ligt een onvergetelijke bezienswaardigheid: een van de grootste zoutmijnen ter wereld. De mijngangen onder het plaatsje Wielickza zijn in totaal ruim 300 kilometer lang en gaan zo’n 350 meter de grond in. Tegenwoordig wordt er nauwelijks zout meer gewonnen en is de zoutmijn vooral een sprookjesachtig plek waar bezoekers uit de hele wereld naar toe stromen. De geschiedenis van de zoutmijn bij Krakau gaat terug tot ver in de Middeleeuwen. Toen was zout van grote waarde, zeker op plekken ver weg van de zee. Vooral Krakau profiteerde in de eeuwen daarna van ‘het witte goud’ dat in Wieliczka uit de zoutmijn kwam. Het zout verschafte de stad zijn rijkdom. De indrukwekkende ruimtes die onder de grond vrijkwamen zorgden ook voor één van de eerste vormen van toerisme. Al in de 15e eeuw kwamen rijken en hooggeplaatsten van ver naar Krakau toe om de wonderlijke ondergrondse wereld met eigen ogen te zien. Zoutmijn Krakau en UNESCO De zoutmijn bij Krakau staat tegenwoordig op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Als bezoekers krijg je in verschillende tours uitleg over het werken in de mijn door de eeuwen heen. Ook komen de ondergrondse meren en indrukwekkende kunstwerken gemaakt van zout ruimschoots aan bod. Het meest opvallende is een complete ondergrondse kathedraal, waarin alles is opgetrokken uit zout. De kathedraal en andere ruimtes zijn zo nu en dan nog in gebruik voor feesten en speciale missen. In de zoutmijn zijn verschillende routes te volgen. De ‘tourist route’ is de enige die alle belangrijke bezienswaardigheden langs gaat. Omdat de lucht onder de grond erg schoon is, zijn er ook verschillende kuuroorden gevestigd.

Mooi om te weten en het maakt mij nieuwsgierig of het inderdaad zo is. We gaan het meemaken! Dank voor jullie lieve woorden en hopelijk tot in Polen! Mia

• 06 Mei 2018 - 21:21

Rob:

Lieve ma...heel veel plezier...geniet ervan..en kijk uit met je rug...liefs van mij en Marieke.xxx

• 06 Mei 2018 - 21:33

Hannie Ooms:

Hier wil ik je nogmaals een fijne reis wensen

• 07 Mei 2018 - 09:50

Howard Ommel:

fijne reis

• 07 Mei 2018 - 10:04

Fia:

veel plezier ! goede reis

• 07 Mei 2018 - 10:13

Annie Beekman:

Mia goede reis,ja nu werkt het doeiiiiiii

• 07 Mei 2018 - 12:25

Jaap En Wil:

Mia ziet er aantrekkelijk uit. Geweldig dat je deze mooie reis gaat maken.
    En wij een beetje met je meereizen.
    Mooie zonnige vakantie!

• 07 Mei 2018 - 16:56

Jo:

Sorry Mia, ik had je nog een fijne vakantie willen wensen, bij deze dus ! het beste met je ruggetje hoor !!
    Groetjes : Jo.

• 07 Mei 2018 - 17:33

Wilma De Graaff-Blom:

Ik heb nu al genoten van je eerste verhaal. Heel veel plezier tijdens de reis. En geniet vooral van de bezienswaardigheden en al het moois. Lieve groetjes Wilma

• 07 Mei 2018 - 17:52

Rietje V Walree:

Mia we wensen je een heel goede reis.Doe voorzichtig voor je rug.
    Het zal een heel andere reis worden dan wat we van je gewend zijn
    maar je ziet gewoon weer nieuwe reis doelen geweldig geniet er van
    hoewel erniet zo vrolijke bezienswaardigheden bijzijn.

Lieve groetjes van H en R

• 08 Mei 2018 - 08:52

Melissa:

Lieve oma

Heel veel plezier geniet van je reis en doe vooral voorzichtig met je rug.

Wij wensen jou een hele mooie en goede reis

Groetjes melissa en mitchell

• 08 Mei 2018 - 10:04

Anton En Monique:

Mia wij wensen jou een fijne reis naar polen en doe voorzichtig met het ruggetje. Veel plezier.

• 08 Mei 2018 - 10:28

Berend En Hanni:

Als je dit leest ben je waarschijnlijk al in Polen op je bestemming aangekomen. Ga dan eerst maar even proberen te relaxen voordat je je in Krakau (niet op het woeste nachtleven) stort. Ga lekker genieten en we lezen je ervaringen wel in je reisverslagen.

• 08 Mei 2018 - 10:42

Nico:

Fijne reis Mia

• 08 Mei 2018 - 10:47

Mike:

Goede reis en weer veilig terug komen.

Xxx

• 08 Mei 2018 - 12:15

Marion :

Hoi Mia
    Goeie reis en heel veel plezier geniet ervan
    Gr marion

• 08 Mei 2018 - 14:12

Ri:

Goedzo Mi ,
    Laat je niet klein krijgen en doe wat he nog wel kan
    Mooie reis gewenst !
    Groetjes

• 08 Mei 2018 - 15:08

Karin:

Lieve Mia
    Heerlijk weer op reis, goede reis en geniet.
    Lijkt mij een ervaring.
    En ik geniet van je verhalen en foto's.
    Groetjes karin

• 08 Mei 2018 - 18:28