Krakau en meer - Reisverslag uit Krakau, Polen van Mia Linskens - WaarBenJij.nu Krakau en meer - Reisverslag uit Krakau, Polen van Mia Linskens - WaarBenJij.nu

Krakau en meer

Blijf op de hoogte en volg Mia

09 Mei 2018 | Polen, Krakau

Hallo allemaal,

Al 3 dagen erop zitten en heel druk geweest, elke dag druk druk, als ik weer thuis ben moet ik echt weer snel op vakanties om uit te rusten, hahaha

Twee dagen “bussen” om je bestemming te bereiken is best lang. gisterenmiddag hadden we een mooie lange stop in het plaatsje Wroclaw/ Breslau dat was de toemailige naam. Het stadhuis op het Marktplein ( Rynek) in het Pools, is het middelpunt van de oude stad. Omringt met mooie Herenhuizen, barokke doorgangen en vele restaurants is het een sfeervolle plaats om te vertoeven.

Wat echt heel leuk is dat er wel meer dan 300 “bronzen kabouters” op vele hoeken, doorgangen, vensterbanken en gevels verspreid staan, echt kunstwerkjes. Het verhaal gaat dat er vroeger een kleine Burgermeester was en iemand, wie weet ik niet, kan ik misschien nog eens navragen, als aandenken een klein beeldje plaatste op een hoek van een straat, dat is ondertussen uit de hand gelopen en zijn er vele beeldjes bij gekomen. Heel leuk om te zien.

Na al dat moois, lunchen enz, weer verder met de bus, waar we gisterenavond laat arriveerde. in Polen gaat het toch wat langzamer allemaal... beetje terug naar vroeger, veel nog met de hand schrijven en Engels spreken alleen jongelui. Maar ik moet zeggen allemaal aardig en geen oververdreven gedoe , spreekt mij wel aan.

De groep is echt heel goed, verdeeld vanuit Heel Nederland zitten en praten we met elkaar maar ook kan iedereen zijn eigen gang gaan als men dat wilt. Echt getroffen denk ik.

Vandaag dus Krakau verkent, wat was dat heerlijk, op mijn gangetje de mooiste kerken bewonderd, pleinen en parken en markt, ook was er een herdenking op het grote plein met muziek en parades, in de ochtend was het fijn , nog niet te warm, in de middag werd het heel druk met heel veel schoolgroepen.

Daarna met de groep naar het Schinderlist museum gegaan, poehhhh indrukwekkend hoor, was alvast een voorproefje voor morgen want dan staat Auschwitsch op het programma. Dat schijnt tegenwoordig heel zwaar bewaakt te worden, je mag geen tassen meenemen, je moet door een controle , zoiets als bij Schiphol, en het is heel drukkkkkk... ik ben benieuwd hoe het zal voelen om op die beladen plek te zijn.

De tijd vliegt voorbij.... en tot nu toe verloopt alles prima.

Op naar morgen, en dank weer voor jullie meereizen.

Dobranoc, goedenacht!

o ja ...een grapje... maar het werkt wel... als je in Pools Dank je wilt zeggen, dan zeg in het Nederlands, tien koeien , maar dan uitspreken ...... DZJEKOEJE...probeer het maar,,,, doeiiiiii

• 11 Mei 2018 - 08:57

Howard Ommel:

geef mij maar hollandse koeien

• 11 Mei 2018 - 15:45

Jo:

Wat heb jij gelopen zeg, mooie foto's, blote pilemoos, wij hebben lekker getennist van middag. groetjes : jo

• 11 Mei 2018 - 17:44

Annie Beekman:

Mia ik ben heel blij voor je dat het zo goed gaat,wat gaat het snel he hoop dat je nog veel ziet.gr Annie