Op de goede weg - Reisverslag uit Braga, Portugal van Mia Linskens - WaarBenJij.nu Op de goede weg - Reisverslag uit Braga, Portugal van Mia Linskens - WaarBenJij.nu

Op de goede weg

Door: Mia

Blijf op de hoogte en volg Mia

30 Augustus 2016 | Portugal, Braga

Dag dag mee lopers,

Gisteren was er geen internet (Wifi) in de Auberge en dat was wel heel erg, wat te doen zonder WIFI? iedereen heeft het overleefd, gewoon vroeg naar bed gaan.

Maar even dit, vanaf gisteren zit ik weer op de route central, de route die ik wilde gaan lopen. JOEPIEEE .
En dat geeft een lekker gevoel. Ook kopieeen van hetzelfde reisboek wat ik verloren had, van de eigenaar Hostel gekregen. Geweldig lief he... Nu weet ik wat meer over de route enz..en dat geeft toch een prettig gevoel. Maar verdwalen kan je eigenlijk niet, er staan genoeg gele pijlen.

De voetjes en de spieren houden zich prima, geen blaren. en het lopen gaat lekker, ook al is het na 11.00 heel warm...

Gisteren gelogeerd in de Alberge in São Pedro de Rates, was een gezellige boel want er zaten aan tafel, 4 Duitsers, een Pools meisje, een Russin, en mijn persoontje. we hebben zelf gekookt en dat was een heel experiment. met een tomaat. wel heel groot. een ui, ook heel groot, knoflook, en pastasaus met pasta natuurlijk, Een grote pan! alles op!

De sfeer onderling is erg goed, beter dan op de vorige route, het komt dus nog goed!

vanmorgen vertrokken rond 7.30 prachtige zonsopkomst, heerlijk gelopen met, even haar naam kwijt, Duitse, en martin een Duitse man. Wel ieder zijn eigen tempo en bij de koffietent zagen we elkaar weer.

Nu aangekomen in de gezellige stad Barcelos. We waren vroeg en konden nog niet in de Alberge, verder lopen dat liever niet, dus op naar koel terras en koel biertje.... stad bezichtigd, Barcolos is een gemeente in het district Braga. de plaats Barcolos telt ongeveer 5200 inwoners.

Het meest bekende legende van Portugal is het verhaal over de haan van Barcolos. De foto van de veelkleurige haan is het natianale symbool van Portugal, in het hele land te koop.

Het gaat zo; eeen pelgrim op dooreis naar Santiago de Compostela komt aan in het stadje Barcolos, in de Minho. Hier wordt hj valselijk beschuldigd van diefstal. Tegenover de rechter houdt de pelgrim vol dat hij onschuldig is. De rechter, die een gebraden haan aan het veroberen is, veroordeelt hem toch.
Hierop voorspelt de pelgrim dat de haan op het bord van de rechter drie keer zal kraaien als bewijs van zijn onschuld. Op het moment dat men de pelgrim wil ophangen, kraait de haan inderdaad en wordt de man vrijgelaten. De haan staat symbool voor ònvoorstelbaar geluk.

Mooi verhaal, weet ik niet hoor, maar gelezen.

De Auberge van vandaag, Amigos da Montanha. lijkt wel een 5 sterren hotel..zo mooi... prachtige keuken, alles mag je gebruiken wat in de koelkast staat, prachtige douche, toiletten, wel stapelbedden, maar mooie hoten en overal erg schoon.... is zelfs een fitness ruimte erbij en klimwand, nog niemand gezien die dar, na een dag wandelen gebruik van maakt.

Morgen weer verder, op naar ??? Eerst dacht ik aan Lima maar dat is erg ver, meer dan 30km... gaat het niet worden denk ik..morgen schijnen we meer te moeten klimmen. ...gehoord dat er na 20km ook een Auberge is...dus misschien is dan de verleiding groot om te stoppen.

Tot nu toe was en is het een gemakkelijke route, beetje omhoog en omlaag maar dat is een goede voorbereiding voor het echte werk straks in Spanje denk ik zomaar. Zie hier alweer veel memsen binnen komen strompelen..te fanatiek te lange afstanden ....

Als het gaat lukken plaats ik nog een paar foto´s...

Iedereen weer bedankt voor de reacties... LEUKKKKK

Groetjes, Mia van uit de de plaats Barcolos!


  • 30 Augustus 2016 - 19:13

    Jaap:

    Mia heerlijk dat je de route weer in de hand hebt..... kom je door het hele land en ontmoet je lieve mensen. Veel mooie momente

  • 30 Augustus 2016 - 20:34

    H. Ommel:

    Alles klinkt weer zeer vertrouwd. Je doet het goed.

  • 30 Augustus 2016 - 21:31

    Erni:

    Wat goed dat je de route weer hebt kunnen vinden. Dat verhaal van die haan heb ik een soort gelijk verhaal gehoord in Santo Domingo op de camino frances. Ik geniet mee met. Zou zo weer willen starten. Wij zijn nu in twente en doen een rondje Nederland met de camper. Geniet ervan Mia.

  • 30 Augustus 2016 - 21:42

    Rietje:

    Geweldig Mia dat je de goede weg weer hebt gevonden(hand van de priester?)
    Geniet met je mee via je fotos.
    Fijn dat je leuke mensen ontmoet en dat het wandelen goed gaat houden zo.
    Hier is het weer ook mooi en genieten wij van het strand.
    Lieve groetjes. H&R

  • 30 Augustus 2016 - 22:13

    Marlies:

    Het klinkt allemaal super. Wat een mooie foto's. Fijn dat het allemaal zo goed gaat en dat je zulke leuke mensen ontmoet. Grappig verhaal van die haan.

  • 30 Augustus 2016 - 22:14

    Jo:

    Leuke mail weer Mi@ Het Hanen verhaal is al 200 jaar geleden op geschreven, gewoon gepikt.
    Fijn dat je nergens last van hebt, houden zo zou ik zeggen . veel wandelplezier nog . Groetjes: Jo.

  • 30 Augustus 2016 - 23:19

    Miep:

    Je berichtjes een feest van herkenning en ik zou zo weer willen mee lopen. Super dat je kunt genieten, het klinkt beter dan de noordelijke kustroute in Spanje. Geniet maar lekker . Liefs

  • 31 Augustus 2016 - 12:43

    Annie Beekman:

    Hallo Mia fijn dat je zo goed gaat Gezellig om alles weer te lezen ,sorry dat ik niet eerder reageerde ik was een lang weekend weg naar de familie en ben ziek thuis gekomen en nu nog denk griep maar ben erg duizelig nu voor het eerst alles gelezen.
    goede reis verder ga je nu elke dag volgen liefs Annie

  • 31 Augustus 2016 - 13:43

    The Domboos:

    Hoi Mia,

    Zo te lezen ga je heeeeeel lekker. Van harte gegund, na de toch wel eerste schrik van verlies routeplanner. Alles toch beter dan goed gekomen gelukkig. Kon ook niet anders na door een priester te zijn gezegend! Veel succes met het vervolg en nog veel wandel- en ander plezier.
    Hanni en Berend

  • 31 Augustus 2016 - 20:02

    Anita:

    Top zeg dat je je route weer gevonden hebt, leuke mensen tegen komt, heel prettig dat je een kopie van je route hebt gekregen en alles zo tot dusver goed verloopt.
    Deze uitvoering Portugees Haantje had ik nog niet gezien maar ik geloof werkelijk dat het geluk brengt. Koop jezelf een heeeel kleintje om je als mascotte verder te begeleiden. Ik geloof in het geluk ervan.

    Toen ik Jan nog maar net had leren kennen ging hij met mij mee naar mijn lievelingstante. Zij had van iedere vakantie in Portugal een haantje meegenomen. De allerkleinste die ze het laatst had gekocht stopte ze in mijn hand terwijl ze tegen Jan zei: "Zorg goed voor haar, ze verdient het. Als je niet goed voor haar bent krijg je met mij te maken".... Jan en ik zijn eind september 18 jaar samen en 16 jaar getrouwd. Het haantje brengt mij nog steeds geluk en zal ik nooit weg doen.

    Mia, ik hoop dat het morgen bij het klimmen en dalen niet te warm is en dat er genoeg schaduw zal zijn om in uit te rusten. Zet hem op, je kan het.... My fingers crossed voor weer een blaarvrije wandeldag.

  • 31 Augustus 2016 - 21:38

    Lia:

    goed van je mia dat je weer de route gevonden hebt een mooi verhaal over die pelgrim en dat haantje veel wandel plezier en goed weer
    fijn dat je geen last van blaren hebt en de spiertjes doen het nog goed
    en op tijd uitrusten hoor je red het weer wel al moeten de klimmen nog komen toppie hoor
    gr Fran en Lia xxxx

  • 01 September 2016 - 09:21

    Marina:

    Lieve Mia, eindelijk iets van mi leuk te lezen over je ups en downs over je geweldige tocht,
    en top dat je zulke leuke pelgrims ontmoet liefs Marina ik vier nog steeds mijn verjaardag in 5 dagen in het echt 29-8 oudoe

  • 04 September 2016 - 09:30

    Alida:

    Hoi Mia, het heeft even geduurd voordat ik een reactie kon geven maar ik lees hele mooie berichten van je. Wat fijn Mia dat het zo goed gaat en dat je de route weer gevonden heb, deze keer gaat het je echt wel lukken. Veel plezier gr .Alida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mia

Welkom allemaal!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 236981

Voorgaande reizen:

17 Juli 2019 - 25 Juli 2019

Elfstedenroute !

24 Mei 2018 - 24 Mei 2018

Griekenland, Kreta

07 Mei 2018 - 14 Mei 2018

Polen

13 Juli 2015 - 06 September 2015

Santiago de Compostela

28 Mei 2017 - 30 November -0001

Van Lissabon naar Porto

09 Augustus 2019 - 30 November -0001

Pelgrimeren op de fiets

Landen bezocht: