Laatste dagen - Reisverslag uit Krakau, Polen van Mia Linskens - WaarBenJij.nu Laatste dagen - Reisverslag uit Krakau, Polen van Mia Linskens - WaarBenJij.nu

Laatste dagen

Blijf op de hoogte en volg Mia

12 Mei 2018 | Polen, Krakau

Lieve allemaal,

Dank voor jullie reacties en nu onder het kijken naar het Songfestival, nog even een laatste bericht schrijven.

Donderdag naar de geboorteplaats van Paus Johanne geweest, iedereen natuurlijk nieuwsgierig naar zijn geboortehuis, maar ja dat waren wij niet alleen, een rij, wie eens naar AnneFrank huis is gegaan die weet wel dat die rij heeeeeel lang kan zijn. Nou dat wachten ging ik natuurlijk niet doen, dus dan maar de Kerk in en dat was bijzonder, kinderen deden hun eerste Heilige Communie, heel sfeervol en lief allemaal, mooie witte jurkjes en witte pakjes voor de jongens. Na afloop van de mis was het wel even slikken want daar stond een begrafenisstoet te wachten, vrolijke kinderen en verdrietige mensen ... hoe groot kan het contrast zijn.

Snel wat eten , en terug naar de bus om naar het stadje Zakopane, in het zuiden van Polen te rijden, 2uu. . Mooi gezellig plaatsje, en ligt aan de grens van Slowakije en het Tarty gebergte . Daar gingen we een vlottentocht maken .....we hadden prachtig weer, trouwens geen plat vlot maar zaten op houten bankjes, vader en zoon waren onze stuurlui en met lange houten stokken, loosde ze ons veilig door de waterstromen,afwisselend wilder en dan mooi rustig water, was best veel stroming maar niet echt gevaarlijk.

Het was daar prachtig, zon, omringd door vele kleuren groen, rotsen van graniet en kalk, rechts van het water, was Slowakije en links Polen, bijzonder. Mooie dag

Vrijdag naar Auswitschz

Daar aangekomen was het erg druk, bussen vol, dus was ook wachten, Engelse gids toegewezen, oortjes in, wel handig die dingen, dan alles door de scanner, ook ik, tas enz...er was daar een aparte stemming van vrolijkheid, net of je op schiphol stond... maar eenmaal binnen was het helemaal anders.

Je hebt er al zoveel over gelezen, films gezien enz maar dan daar te lopen waar het allemaal heeft plaats gevonden is toch wel aangrijpend. Ook Birkenau bezocht en dat aangrijpend, daar kwamen de treinen aan, iedereen kent wel de rails met de wachttoren, en dan de uitgestrekte velden waar allemaal barakken hebben gestaan, is niet te snappen...

Zaterdag, vandaag naar de zoutmijnen geweest, In eerste instanties wilde ik niet gaan ... is veel lopen en 380 trappen naar beneden... maar als toetje, met de lift naar boven. Heb maar pilletje extra genomen en wonder boven wonder ging het heel goed.

En het was de moeite waard, dat mensen heel diep onder de grond , dagen en nachten werkte en geen daglicht zagen, is bijna niet voor te stellen... nu zijn er prachtigen beelden en te bewonderen en soms dacht ik even ik loop in de Efteling ...

of de foto’s wat geworden zijn moet ik nog uitzoeken want het was erg donker.....zal er vast wel 1 tussen zitten die goed of redelijk goed is...

zo en nu de laatste nacht, morgenochtend om 08.00 vertrek richting Duitsland, overnachten en maandagavond aankomen in Ons eigen landje weer. Ik zie er wel tegenop om weer 2 dagen in de bus te zitten, uitstappen, eten en wc... poehhh maar ja nog even volhouden...

tot in Nederland,

lieve groet, Mia,

• 12 Mei 2018 - 21:15

Nico:

Mooi verslag Mia, goede reis terug.

• 13 Mei 2018 - 04:52

Mike:

Mooie reis ma, blij dat het goed is gegaan.
    Goede reis terug.
    X

• 13 Mei 2018 - 07:08

Hanny En Henk :

Goedemorgen Mia.
    Op het laatste moment nog een berichtje naar jou. Fijn dat tot zover alles is goed gegaan. Je hebt van deze reis ook weer genoten. Wij wensen je een voorspoedige terugreis. En tot ziens in TUTTI FRUTTI dorp.
    Lieve groetjes van ons. HA en HE.

• 13 Mei 2018 - 07:35

Karin:

Hey Mia. Fijn om te lezen dat je geniet.
    Goede terugreis

• 13 Mei 2018 - 07:58

Howard Ommel:

Terugreis zal de vlotjestocht ook heel vlotjes verlopen. Veel reisplezier.

• 13 Mei 2018 - 09:33

Jo:

Leuk Mi@, dat je ons deelgenoot hebt gemaakt van je mooie reis.

een hele goede thuisreis !!!! Groetjes : Jo.

• 13 Mei 2018 - 10:03

Berend En Hanni:

Hi Mia,

Zo te lezen was het een heel mooie en interessante reis. Gelukkig is alles goed gegaan en was het zeker de moeite waard en weer een nieuwe belevenis. Ook een goede terugreis gewenst waar je dan thuis lekker kunt gaan uitrusten en terugdenken aan wat je allemaal hebt gezien.
    Groetjes,
    Hanni en Berend

• 13 Mei 2018 - 11:53

Truus Hansen:

Heel fijn, Mia , dat je ons bijna deelgenoot laat zijn van je reis. Je verslagen zijn enig. Wens je een goede terugreis. Lieve groetjes

Truus

• 13 Mei 2018 - 15:14

Miep:

Ha lieve Mia,
    Dat is weer een nieuw avontuur, met de bus op vakantie, het klinkt allemaal mooi en erg boeiend, als je terug bent hoor ik graag je mondelinge verhalen. Geweldig dat het allemaal goed is gegaan en natuurlijk een goede terugreis en voorbereiding voor de volgende reis.

• 14 Mei 2018 - 10:17

Annie Beekman:

Mia weer een heel geslaagde vakantie,dit heb toch maar weer gehad fijn dat het goed gegaan en vanavond een goede thuis komst gr Annie

• 15 Mei 2018 - 17:27

Wilma De Graaff-Blom:

Lieve Mia, bedankt voor je verslag in Polen. Indrukwekkend. Ben benieuwd naar je foto's.
    Toevallig gisteravond naar een WO2-film zitten met Robin Williams, "Jacob the Liar". Ook zo prachtig gespeeld. Helaas overleefd hij het niet, maar wat een moed had die kerel. Tot gauw goede reis terug. Doei, Wilma

Tags: Polen, krakau